Fabeltjes over blogs komen vaak uit Amerika overwaaien. In de Verenigde Staten is bloggen nóg populairder dan in Nederland of Slovenië bijvoorbeeld. Niet alleen heeft het grootste deel van de Amerikaanse bedrijven een actief blog, maar er zijn ook veel meer privébloggers die veel geld verdienen met blogs. Juist omdat bloggen aan de orde van de dag is worden er ook veel fabeltjes over blogs verteld.
Inhoudsopgave
Dit zijn de 5 grootste fabeltjes over blogs
Amerika ligt ver op ons voor op veel vlakken, waaronder ook op het gebied van (zakelijk) bloggen. Veel wijsheden over bloggen komen vanuit de Verenigde Staten bij ons aanvliegen, maar er zitten ook heel wat fabels tussen. Wij hebben de 5 belangrijkste fabeltjes over blogs voor je opgesomd.
1. Je hebt duizenden volgers nodig
Natuurlijk is het heel handig om duizenden volgers te hebben. Als jij je blogs op social media deelt, dan zou je heel graag zien dat deze duizenden keren worden geliket en gedeeld. Maar heb je het ook nodig? Nee, je hebt het niet nodig.
Wat je nodig hebt zijn mensen die daadwerkelijk interesse hebben in jouw bedrijf en jouw producten of diensten. Dit kunnen er gewoonweg niet altijd duizenden zijn. Mensen die dit fabeltje over blogs geloven gaan al snel gekke dingen doen om meer volgers te krijgen. Een bekend voorbeeld hiervan is het kopen van volgers. Doe dit niet. Het heeft vervelende gevolgen en je schiet er niets mee op.
2. Je verdient een ton in je eerste jaar
Amerikanen beweren dat je in je eerste blogjaar met gemak je eerst ton binnen kunt verdienen. Ook dit is absoluut een fabeltje over blogs. Ja, het is zeker waar dat je je omzet kunt verhogen door actief te gaan bloggen. Maar – er zit altijd een ‘maar’ aan vast – je hebt minimaal 100 blogs nodig om de eerste effecten te gaan merken. Dit op de eerste plaats.
Gemiddeld weten bedrijven na twee jaar bloggen 5 procent meer omzet te draaien door de blogs. Dit zou na twee jaar inderdaad een ton kunnen zijn, maar als je een omzet van 20.000 euro per jaar draait wordt het toch wat lastig. Overigens is het niet onmogelijk om in je eerste jaar een ton te verdienen met je zakelijke blog, maar je moet dan wel enkele ‘bestsellers’ hebben gepost. Dit valt niet mee.
3. Blogs moeten voorzien zijn van foto’s
Een blog wordt alleen succesvol wanneer er fotomateriaal bij wordt geplaatst. Absolute onzin! Ook dit puntje kan worden gerekend onder de fabeltjes over blogs. Een mooi voorbeeld van een succesvol blog met weinig fotomateriaal is die van keukenmachine.net. Het bewijs staat op je computerscherm! Het nadeel is dat mensen al snel geneigd zijn om blogs helemaal vol te proppen met foto’s om maar aan deze ‘voorwaarde’ voor een succesvol blog te voldoen. Zonde!
Veel fotomateriaal zorgt er vaak voor dat je website trager wordt en dit kost je juist klanten. Ook gebeurt het vaak dat mensen geen goede rechtenvrije foto’s kunnen vinden en dan maar kiezen voor foto’s die niet rechtenvrij zijn. Dit brengt een extra risico met zich mee dat je echt niet wilt nemen. Met sterk schrijfwerk realiseer je een succesvol blog. Foto’s kunnen iets bijdragen, maar zijn absoluut niet verplicht.
4. Een blog heeft gesponsorde inhoud nodig
Gesponsorde inhoud zou je blog een boost geven. Bloggers / ondernemers gaan op zoek naar bedrijven die willen betalen voor een vermelding in het blog, bijvoorbeeld. Natuurlijk verdien je zo iets met je blog, maar niet omdat je blog zo goed is. Sterker nog, het risico bestaat dat mensen je blog compleet gaan negeren.
Zij willen namelijk waardevolle inhoud lezen die speciaal voor hen is geschreven, om hen te informeren of te vermaken. Zij willen geen blogs lezen die zijn geschreven omdat een bedrijf daarvoor betaald heeft. Het verlaagt de geloofwaardigheid enorm. Bedenk je dat een actief blog je inkomsten op blijft leveren in de toekomst, terwijl een bedrijf maar eenmalig betaalt.
5. Je moet advertenties bij je blog zetten
Ken je die (zakelijke) blogs die op het scherm letterlijk worden omringd door advertenties? Dit zijn blogs van mensen die geloven in één van de meest bekende fabeltjes over blogs. Het zou namelijk zo zijn dat een blog alleen succesvol kan worden als je er advertenties bij plaatst. In werkelijkheid zorgt dit er juist voor dat je lezers afstoot en niet meer terug zal zien in de toekomst.
Professionele blogs zijn er speciaal voor de lezers en worden daarom niet voorzien van advertenties. Het plaatsen van advertenties kan je wellicht een paar cent per dag opleveren. Is dit het ook waard als je er lezers mee verliest die uiteindelijk je omzet hadden kunnen verhogen? Iets om over na te denken..