9 soorten keywords voor SEO uitgelegd

Weet jij hoeveel soorten keywords er zijn? Waarschijnlijk ben je je er wel van bewust dat er meerdere varianten zijn, maar er zijn er maar weinig die weten hoeveel soorten keywords er in totaal zijn voor SEO. Als wij jou vragen welke varianten keywords je kent, dan bestaat de kans dat je blijft steken op de long-tail keywords en de short-tail keywords. Deze zijn dan ook het meest bekend. Dat betekent dat je je niet (helemaal) bewust bent van de overige 7 soorten keywords die ook gebruikt kunnen worden voor SEO.

Heb jij écht geen idee welke soorten keywords je kunt gebruiken?

9 verschillende soorten keywords?! We horen het je denken.. We kunnen het ons ook zo goed voorstellen! De wereld van SEO is al zo ingewikkeld en het is al lastig genoeg om effectief gebruik te maken van long-tail en short-tail keywords. Er zijn technieken die aan te bevelen zijn, maar ook SEO technieken die je echt niet meer moet toepassen. Dan hebben we ook nog te maken met de steeds veranderende algoritmes. Zo is recentelijk Google update BERT doorgevoerd, de eerste grote Google update sinds Google RankBrain.

Kortom, we moeten al met zo veel zaken rekening houden. Moeten we dan nu ook nog gaan denken aan alle soorten keywords? Eigenlijk wel! Dus, heb jij echt geen idee van de verschillende soorten keywords die je kunt gebruiken voor SEO? Lees dan zeker verder, want wij leggen ze alle 9 aan je uit!

1. De long-tail keywords

Van alle soorten keywords zijn de long-tail keywords toch nog wel het meest belangrijk voor een groot deel van de bedrijven. Deze keywords hebben duidelijke kenmerken. De concurrentieratio is laag, net als het zoekvolume. Hier staat tegenover dat de conversieratio hoog ligt, omdat we het hier hebben over een specifieke zoekintentie. Daarom worden long-tail keywords voornamelijk gebruikt voor gerichte pagina’s, zoals blogpagina’s en productpagina’s.

Long-tail keywords bestaan uit meer dan drie woorden, waardoor zij specifieker zijn dan kortere zoektermen (short-tail keywords). Doordat de langere termen een lager zoekvolume hebben zijn zij veel minder competitief en juist hier valt de winst te behalen.

2. De short-tail keywords

Een stuk minder populair dan long-tail keywords zijn de short-tail keywords. Dit zijn de zoektermen die bestaan uit maximaal drie woorden. De zoekintentie is daarmee een stuk breder, terwijl de conversieratio een stuk lager ligt. Wanneer je uitsluitend gebruik maakt van short-tail keywords, dan kies je bewust voor het gebruik van keywords met een hoog concurrentievermogen en een hoog zoekvolume.

Met short-tail keywords kun je een heel breed publiek bereiken, maar een groot deel van dit publiek is eigenlijk ‘verkeerd publiek’. Dit betekent dat je ook aardig wat online bezoekers binnenhaalt op je website waar je zakelijk gezien niets aan hebt. Verhuur jij nieuwe auto’s en gebruik je het short-tail keyword ‘nieuwe auto’? Dan haal je ook veel mensen binnen die een nieuwe auto willen kopen en juist niet willen huren. Zij gaan geen klanten van jou worden. Houd hier rekening mee. Long-tail keywords zijn in de regel altijd beter.

3. De klant definiërende keywords

Eén van de minder bekende soorten keywords is het klant definiërende keyword, ook wel het ‘customer defining keyword’ genoemd. Je kunt geen gebruik maken van klant definiërende keywords als je niet precies weet wie jij aan wilt spreken. Je hebt dus een persona nodig. Maak een profiel en omschrijf wie jouw ideale klant is. Denk hierbij aan leeftijd, geslacht, woonplaats, beroep en/of andere factoren die belangrijk zijn. Probeer jouw ideale klant tot in het detail te beschrijven, zodat je precies weet waar de ‘pijnpunten’ van jouw doelgroep liggen. Deze ‘pijnpunten’ staan centraal in de klant definiërende keywords.

Klant definiërende keywords behoren tot de soorten keywords die worden ingezet om de ideale klant direct aan te spreken. Deze keywords kennen een hoog conversiepercentage, maar een laag zoekvolume en een laag concurrentievermogen. De zoekintentie is zeer specifiek, waardoor je direct meer vertrouwen en geloofwaardigheid opbouwt.

4. De LSI keywords (gerelateerde zoekwoorden)

De LSI keywords worden ook wel de gerelateerde keywords of gerelateerde zoekwoorden genoemd. LSI staat voor Latent Semantic Indexing. Makkelijk gezegd zijn het zoekwoorden die thematisch aan je focus keyword zijn verbonden. Laten we een eenvoudig voorbeeld geven. Je focus keyword is ‘boeken’. Dit is een short-tail keyword en we raden het niet aan, maar voor het voorbeeld werkt dit makkelijker. De LSI keywords zouden dan kunnen zijn:

  • Boekenplank
  • Boekenwinkel
  • Boekenkast
  • Boekenschrijver
  • Boekenkenner

Zoals je ziet zijn de LSI keywords verwant aan het focus keyword. Je hoeft niet lang te zoeken naar effectieve LSI keywords. Google geeft je namelijk in veel gevallen een aantal gerelateerde keywords als je zoekt op een focus keyword. Zo vulden wij de zoekopdracht ‘blog laten schrijven’ in. Onderaan de pagina gaf Google ons 6 LSI keywords:

LSI keywords

LSI keywords behoren zeker tot de soorten keywords die je goed kunt gebruiken voor SEO. Ze zijn allemaal op één focus keyword gebaseerd, waardoor je ze makkelijk in één tekst kunt verwerken. Je kunt vaak alle LSI keywords opnemen in een blog, bijvoorbeeld. LSI keywords kennen een hoog conversiepercentage door de specifieke zoekintentie. Het concurrentievermogen is laag, evenals het zoekvolume.

5. De Intent targeting keywords

Intent targeting keywords zijn keywords die focussen op de specifieke fase waarin de zoeker zich bevindt. Consumenten leggen een hele reis af voordat zij een aankoop doen, al zijn zij zich hier zelf vaak niet bewust van. Er worden in de basis drie verschillende fases doorlopen:

  • Informatief
  • Reclame
  • Transactie

De intentie van de zoeker valt dus eigenlijk altijd binnen één van deze categorieën. De intent targeting keywords zijn verbonden aan de intentie, dus de categorie. We geven hier graag wat extra uitleg aan.

Keywords voor de fase ‘informatief’

In deze fase wil de zoeker eigenlijk gewoon meer informatie over een bepaald onderwerp. De keywords focussen hier dan ook op. Er zijn meerdere woorden die we vaker tegenkomen in de intent targeting keywords voor deze fase, zoals:

  • Feiten
  • Gids
  • Handleiding
  • Voordelen van
  • Manieren om

Keywords voor de fase ‘reclame’

Als de zoeker zich in deze fase bevindt, dan is de zoeker eigenlijk al van plan om een aankoop te doen. De keywords passen zich op deze fase aan en dat betekent dat zij een commerciële betekenis meedragen. De volgende woorden komen we vaker tegen in de intent targeting keywords voor deze fase:

  • Verzendkosten
  • Levertijden
  • Specificaties
  • Beoordeling
  • Ervaringen

Keywords voor de fase ‘transactie’

Dit is de laatste fase en dat is de fase waarin de zoeker op zoek gaat naar het bedrijf om de aankoop bij te doen. De zoekers gaan op dit punt dus aanbieders vergelijken om de beste deal te krijgen. Hier passen de keywords zich op aan. Intent targeting keywords voor deze fase zijn bijvoorbeeld:

  • Beste kwaliteit
  • Snelle verzending
  • Beste prijs
  • Goedkoopste
  • Garantie

6. De productbepalende keywords

De productbepalende keywords worden ook wel product definiërende keywords of product defining keywords genoemd. Deze keywords zijn er speciaal om je producten te beschrijven en/of uit te leggen. Zoekers die gebruik maken van dergelijke soorten keywords zijn vaak op zoek naar iets heel specifieks. Door productbepalende keywords te gebruiken kun je deze zoekers dus precies dat specifieke bieden wat zij zoeken, of juist niet natuurlijk. In de meeste gevallen hebben deze zoekers al besloten dat zij de aankoop willen doen of de dienst willen gebruiken, dus deze keywords kunnen zeker heel waardevol zijn om te gebruiken in je content.

Keywords voor producttargeting, dus productbepalende keywords, zijn overigens vrij makkelijk vast te stellen. Schrijf een gedetailleerde productbeschrijving en haal hier twee fundamentele keywords uit. Deze voeg je aan de productnaam toe en je hebt je keyword! Productbepalende keywords behoren tot de soorten keywords met een laag concurrentievermogen en zoekvolume. Door de specifieke zoekintentie ligt het conversiepercentage hoog. Deze keywords zijn het best te gebruiken in productteksten.

7. De geo-targeting keywords

Geo-targeting keywords behoren tot de soorten keywords die absoluut onmisbaar zijn voor lokale bedrijven die focussen op lokale SEO. Steeds meer bedrijven verkopen online en verzenden door heel Nederland, maar er zijn ook nog meer dan voldoende bedrijven die uitsluitend aan de echte kassa verkopen. Zij moeten het over het algemeen hebben van de klanten die in dezelfde regio wonen en/of werken. Met lokale SEO spreek je deze specifieke ‘geo-doelgroep’ optimaal aan. De geo-targeting keywords zijn bedoeld voor dit type SEO.

Het selecteren van geo-targeting keywords is niet heel lastig als je al je reguliere focus keywords al hebt geselecteerd. Je maakt een lijst van plaatsen die in jouw regio liggen en deze plaatsnamen voeg je toe aan de focus keywords. Stel, wij hebben als focus keyword ‘blogs laten schrijven’ geselecteerd. Wij zijn gevestigd in Katwijk aan den Rijn. Dan zouden onze geo-targeting keywords starten met ‘blogs laten schrijven’, gevolgd door bijvoorbeeld:

Geo-targeting keywords zijn essentieel voor lokale bedrijven. Zij hebben een hoog conversiepercentage door de specifieke zoekintentie. Het zoekvolume en het concurrentievermogen liggen laag.

8. De korte termijn verse keywords

Sommige termen klinken écht beter in het Engels.. We hebben het hier over ‘short-term fresh keywords’ en dat kunnen we toch echt niet anders omschrijven dan ‘korte termijn verse keywords’. Deze zoektermen behoren dus tot de soorten keywords die worden ingezet voor een snel resultaat. Hier staat tegenover dat het resultaat ook maar kort aanhoudt. Ze blijven ‘vers’ voor een korte termijn. Je kunt er dus een piek in bezoekersaantallen mee bereiken, maar wel voor een relatief korte periode. Het gaat in de meeste gevallen om keywords die te maken hebben met iets dat net gebeurd is of wat binnenkort te gebeuren staat. Een voorbeeld van dit moment (maart 2020) is bijvoorbeeld ‘uitbraak van het coronavirus’.

Korte termijn verse keywords, of short-term fresh keywords, focussen dus op termen die te maken hebben met recent nieuws of met aankomende zaken. Zo worden bepaalde evenementen gebruikt binnen short-term fresh keywords, zoals ‘Pinkpop 2020’. Deze keywords staan bekend om het explosieve zoekvolume dat voor korte tijd aanhoudt. Gekoppeld zijn een hoge conversieratio en een gemiddelde concurrentie.

9. De lange termijn evergreen keywords

Lange termijn evergreen keywords, of long-term evergreen keywords, zijn eigenlijk de tegenhanger van de korte termijn verse keywords. Evergreen keywords blijven actief. Zij zijn niet gekoppeld aan iets nieuws of aan iets dat binnenkort komen gaat. Zij zijn helemaal niet aan een tijd of trend gebonden, waardoor zij actueel blijven. Dit betekent dat je met de long-term evergreen keywords niet het explosieve zoekvolume bereikt wat je wel bereikt met de short-term fresh keywords. Je bereikt vooral consistentie en dat is altijd de beste keuze voor het grootste deel van je content. Evergreen content gaat altijd vóór tijdgebonden content, gewoon omdat evergreen content voor je blijft werken.

Evergreen content is heel belangrijk. Wij bieden evergreen blogabonnementen en dat is niet voor niets. Deze content blijft makkelijk twee jaar voor je werken, minimaal. Doordat je de blogs steeds kunt bijwerken, bijvoorbeeld door meer (nieuwe) informatie toe te voegen, laat je ze nóg langer voor je werken. Long-term evergreen keywords kennen een gemiddelde concurrentieratio. De conversieratio ligt hoog door de specifieke zoekintentie. Het zoekvolume is in de meeste gevallen gemiddeld.

Moet je echt alle soorten keywords gebruiken?

Bovenstaande 9 soorten keywords kun je dus gebruiken voor je SEO, maar móet dit ook? Nee, dit moet niet. Niks moet! Het is eigenlijk niet te doen om te focussen op echt alle soorten keywords. Je kunt natuurlijk wel verschillende varianten inzetten binnen verschillende soorten content. Daarnaast is het goed om gewoon keuzes te maken.

Ben jij actief in een zeer specifieke, unieke branche en heb je vrijwel geen concurrentie op dit moment? Dan zou je nog best succes kunnen hebben met short-tail keywords. Zijn er wel een aantal concurrenten actief op de markt? Dan is het altijd beter om long-tail keywords te gebruiken. Heb jij een evenementenbureau en organiseer je vaak grote evenementen? Dan zouden de short-term fresh keywords je veel op kunnen leveren. Voor vrijwel alle andere bedrijven geldt dat je beter kunt kiezen voor long-term evergreen keywords.

Welke soorten keywords zijn nu het meest belangrijk?

Uiteindelijk gaat het er vooral om dat je goed bepaalt welke soorten keywords voor jou wél werken en welke niet. Probeer eens een aantal soorten keywords uit in je content, zoals je blogs, en bekijk de prestaties per blog. Zo wordt het makkelijker om bepaalde varianten te selecteren voor jouw content, zodat je daar optimaal op kunt gaan focussen.

Voor verreweg de meeste bedrijven zijn de long-tail keywords het meest belangrijk. Een accountant in Apeldoorn wil graag gevonden worden op de zoekterm met plaatsnaam bijvoorbeeld. De LSI keywords zijn eigenlijk ook voor vrijwel alle bedrijven interessant (en makkelijk) om te gebruiken. Gebruik liever geen geo-targeting keywords als jij een landelijk of zelfs internationaal publiek aan wilt spreken. Door op plaatsnamen te focussen kun je onbedoeld online bezoekers, die aan de andere kant van het land wonen, verliezen. Zij kunnen het idee krijgen dat je niet aan hen kunt leveren. Wees dus altijd bewust van de soorten keywords die je gebruikt en de resultaten die zij je geven.