SEO technieken die je vooral niet (meer) moet gebruiken

SEO technieken

SEO technieken veranderen eigenlijk voortdurend. Een jaar of 10 geleden zag de wereld van SEO er heel anders uit dan nu. Logisch ook, want alles verandert. Het is aan ons om mee te gaan in die veranderingen. Dat betekent dat we zo nu en dan eens ‘vertrouwde’ SEO technieken los moeten laten en nieuwe SEO technieken aan moeten wennen. Het is dan wel belangrijk dat je goed weet welke technieken nog wel werken en welke SEO technieken je misschien wel tegenwerken nu ze niet meer actueel zijn. Lamper Design geeft je inzicht in 5 SEO technieken die je in deze tijd vooral niet meer moet gebruiken.

Top 5 SEO technieken die je tegenwerken

  1. De onzichtbare tekst publiceren
  2. Externe linkjes verzamelen
  3. Linkjes ruilen voor SEO
  4. Volproppen met keywords
  5. Kwantiteit boven kwaliteit zetten

1. Onzichtbare tekst publiceren

Dit is één van de oudste SEO technieken en één van de meest schadelijke SEO technieken. Een absolute no-go dus! Maar, wat bedoelen we nu precies met ‘de onzichtbare tekst’? De onzichtbare tekst is, zoals de term eigenlijk al aangeeft, geschreven content die je op de website niet ziet. Het staat er dus wel, maar je kunt het niet direct zien. De tekst wordt bijvoorbeeld in het wit gepubliceerd op een witte achtergrond.

In veel gevallen gaat het niet om goed leesbare tekst, maar enkel om een voortdurende herhaling van keywords. De opsomming van keywords wordt onzichtbaar gemaakt, maar kan natuurlijk wel zichtbaar worden gemaakt. Wanneer een online bezoeker het witte vlak selecteert, dan wordt het vlak blauw en zijn de in wit geschreven keywords zichtbaar.

Het blijft één van de meest schadelijke SEO technieken

We raden je het gebruik van deze techniek sterk af. Er zijn enkele varianten op deze methode en ook die SEO technieken raden we je af. Dit doen we natuurlijk niet zomaar. Hier zijn belangrijke redenen voor:

  • Een groot wit vlak ziet er vreemd en onprofessioneel uit op je website
  • Online bezoekers die selecteren zien de opsomming van keywords
  • Google en andere zoekmachines laten zich niet in de maling nemen

2. Externe linkjes verzamelen

Veel zakelijke websites zijn WordPress websites. Daar is helemaal niets mis mee. Wij hebben zelf ook een WordPress website. Het werkt makkelijk, betrouwbaar en biedt alle belangrijke mogelijkheden. Ondernemers die willen gaan focussen op SEO gaan binnen WordPress op zoek naar SEO technieken en SEO hulpmiddelen.

Je komt dan al snel bij de RankMath plugin terecht. Ook daar is niets mis mee, want ook wij gebruiken RankMath. Deze plugin helpt je om aan de effectieve SEO regels te voldoen, al moeten we hier wel bij zeggen dat de groene bolletjes van RankMath geen enkele garantie bieden.

RankMath kan verleiden tot toepassing van verkeerde SEO technieken

De RankMath SEO plugin verleidt tot het goed bezig zijn met SEO, maar kan ook verleiden tot het toepassen van verkeerde SEO technieken. Onder deze verkeerde SEO technieken vinden we bijvoorbeeld het verzamelen van externe linkjes. De plugin vertelt je dat je nóg beter scoort als je een externe link in je tekst opneemt. Dit klopt! Waar de plugin niet op let is de relevantie van de link.

Elke externe link wordt door de plugin ‘goedgekeurd’, maar de zoekmachines keuren niet zomaar elke link goed. Het is voor de zoekmachines namelijk belangrijk om te zien dat de linkjes écht een meerwaarde bieden. Ga dus niet zomaar linkjes verzamelen om deze willekeurig in je teksten te verwerken. Ze werken je eerder tegen dan dat zij iets goeds voor je betekenen. Zorg dat je externe links:

  • Relevant zijn
  • Meerwaarde bieden
  • Niet geruild zijn

3. Linkjes ruilen voor SEO

Minstens eens per maand ontvangen wij een mail van een bedrijf met de vraag of wij een link naar hun website willen plaatsen. In ruil daarvoor plaatsen zij een link naar LMPR. Ons standaard antwoord? Nee, dank je! Bedrijven die gebruik maken van dergelijke SEO technieken zouden verbannen moeten worden.. We hebben het eerder al eens over linkruilen gehad en de grote nadelen ervan.

Google mag officieel een machine zijn, maar Google is niet stom. Sterker nog, Google wordt steeds slimmer! Dit betekent dat Google precies weet wanneer jij je met linkjes ruilen bezighoudt en met wie je dat doet. Jullie worden allebei ‘gestraft’ na verloop van tijd. Dat wil je echt niet!

Vergelijkbare SEO technieken werken ook niet!

Krijg jij wel eens een verzoek om een link op jouw website te plaatsen in ruil voor een link op een andere website, zoals een startpagina? Ja, die ontvangen wij ook regelmatig. Het is één van de SEO technieken die wordt toegepast om de nadelen van 1 op 1 linkjes ruilen te voorkomen. Doe dit niet, want de link die jij terugkrijgt op een startpagina (of vergelijkbaar) is waardeloos, letterlijk. Het zal je website eerder schaden dan boosten. Laat de volgende SEO technieken altijd aan je voorbij gaan:

  • Linkjes ruilen
  • Driehoeksverhoudingen met linkjes
  • Linkjes op irrelevante startpagina’s
  • Het kopen van linkjes

4. Volproppen met keywords

Op naar de volgende (heel bekende) SEO techniek: het volproppen van teksten met keywords. Met regelmaat ontvangen wij nog verzoeken van opdrachtgevers om een keyword density van 2 of 2,5 procent aan te houden. Klant is koning, dus als de klant hierop staat.. Ja, dan doen we het. We doen dit wel pas ná het geven van het advies om deze regel vooral te schrappen. Het is gewoon niet goed voor je teksten, om meerdere redenen.

Dus, wij raden een vaste keyword density af. We mogen er eerlijk over zijn: keyword density is ‘dood’. Wat het je wel oplevert is veel irritatie van lezers en klanten die weglopen. Dat moet je niet hebben, toch?

Keyword density is één van de eerste SEO technieken

Waarom houden sommige ondernemers toch zo vast aan keyword density? Wij denken dat dit vooral te maken heeft met het feit dat keyword density één van de eerste SEO technieken is. Inmiddels is deze techniek allang achterhaald, maar er zijn natuurlijk altijd mensen die erin blijven geloven. In deze tijd, waarin keyword density dus vooral geen rol meer zou moeten spelen, is het veel belangrijker om te focussen op kwaliteit, leesbaarheid en waarde. Wij geven je hierbij de volgende adviezen:

  • Schrijf geen teksten op basis van 1 keyword
  • Combineer minimaal 5 keywords per tekst
  • Gebruik liever longtail keywords dan shorttail keywords
  • Ga niet volproppen of opvullen met keywords
  • Houd teksten natuurlijk en fijn leesbaar!

5. Kwantiteit boven kwaliteit zetten

Tja, dan komen we toch echt bij de lengte van SEO teksten. De ‘beste lengte’ is namelijk nogal eens veranderd de laatste jaren. In 2012 was de ideale lengte van een SEO tekst 250 woorden, in 2017 deed je er goed aan om minimaal 500 woorden te schrijven en in 2020 publiceer je het liefst SEO teksten van 750-1.000 woorden.

Natuurlijk, met een langere tekst heb je meer kans op slagen, maar dat succes zit niet direct in het aantal woorden dat je gebruikt. Het succes zit vooral in de waarde van het artikel dat je publiceert! Een waardevolle tekst van 500 woorden zal altijd beter scoren dan een tekst van 1.000 woorden die 500 ‘onzinwoorden’ bevat.

Een verplicht minimaal aantal woorden schrijven.. Eén van de SEO technieken waar wij ons misschien wel het meest aan storen. Waarom? Omdat het over het algemeen leidt tot slechte inhoud! Wanneer je voortdurend naar de teller onderaan je Word document kijkt en gewoon maar blijft tikken tot de woordenteller de vlag uithangt, dan gaat dit gegarandeerd ten koste van de kwaliteit. Publiceer liever 500 waardevolle woorden dan 5.000 woorden die een artikel van lage kwaliteit vormen.

  • Zet kwaliteit altijd boven kwantiteit
  • Laat je nooit leiden door een woordenaantal
  • Diep informatie optimaal uit
  • Schrijf voor de lezer in plaats van voor Google!

Welke SEO technieken moet je dan wel toepassen?

We hebben je laten zien welke SEO technieken je vooral links moet laten liggen als je goed bezig wilt zijn met SEO. Dan blijft er natuurlijk een belangrijke vraag over, want welke SEO technieken moet je dan wel toepassen? Er zijn verschillende SEO technieken die je aan kunt spreken.

Je kunt aan een betere vindbaarheid werken met SEO blogs, SEO teksten, linkbuilding, social media.. Het gaat er vooral ook om welke technieken goed bij jou passen. Een goede SEO tekstschrijver zorgt ervoor dat al jouw SEO content aansluit bij jou, bij je bedrijf én bij je doelgroep.

Over SEO teksten en SEO blogs gesproken..

We krijgen vaker de vraag wat nu het verschil is tussen een SEO tekst en een SEO blog. In de basis zijn er niet heel veel verschillen. Beide soorten content voldoen aan de SEO regels en richtlijnen. Over het algemeen worden SEO teksten op statische (vaste) webpagina’s geplaatst.

SEO blogs worden geplaatst op de berichtenpagina van je website en zijn beter deelbaar, bijvoorbeeld via social media of een digitale nieuwsbrief. De meeste bedrijven schaffen eenmalig een aantal SEO teksten aan om de website te boosten.