Zakelijk bloggen is tegenwoordig voor veel bedrijven een vast onderdeel van de dag, week of maand. Dat is een goed teken, want dit laat zien dat deze ondernemingen hebben begrepen waarom zakelijk bloggen nu zo belangrijk is. Helaas zijn er ook nog steeds bedrijven die het zakelijk bloggen compleet links laten liggen en dit is dan weer niet zo verstandig.
Inhoudsopgave
Zakelijk bloggen voor succes
Niet zakelijk bloggen kan je bedrijf naar de ondergang leiden. Dit geldt natuurlijk niet voor alle bedrijven. Supermarkten hebben over het algemeen geen blog nodig om klanten te blijven ontvangen. Online dierenwinkels doen het ook nog prima zonder blog. Maar er zijn wel steeds meer ondernemingen die het zakelijk bloggen moeten oppakken om het succes niet kwijt te raken aan de concurrentie. Wij geven je 13 redenen waarom zakelijk bloggen een must is.
1. Online onzichtbaarheid voorkomen
Veel mensen klagen dat je tegenwoordig niet meer onzichtbaar kunt zijn in deze online wereld, maar voor bedrijven is het juist een reële angst om online onzichtbaar te worden. Bedrijven die niet zakelijk bloggen zien de posities in zoekmachines steeds zwakker worden en moeten plaatsen afstaan aan bedrijven die wél zakelijk bloggen.
2. Je doelgroep bereiken
Er is geen makkelijkere manier om je doelgroep te bereiken dan met zakelijk bloggen. Je doelgroep zoekt op social media of in zoekmachines naar informatie en komt vanzelf bij jouw blogs terecht. Je hoeft niet meer actief op zoek naar je doelgroep, want je doelgroep vindt jou.
3. Jezelf neerzetten als expert
Zakelijk bloggen biedt eindeloos veel mogelijkheden om jezelf neer te zetten als expert. Er zijn online bijzonder weinig andere opties om dit zo effectief te doen. Wel is het belangrijk om dan uitsluitend te bloggen over zaken die echt met je business te maken hebben. Voor ons is dit makkelijk, want wij moeten ‘schrijfkwaliteit’ laten zien en dit kan met ieder onderwerp. Voor een fietsenmaker is dit natuurlijk wel wat lastiger, maar zeker niet onmogelijk.
4. Waardevolle discussies starten
Met zakelijke blogs heb je de kans om discussies te starten waar je als ondernemer ook echt iets aan hebt. Je prospects en klanten geven graag hun mening over jouw specifieke standpunt. Hierbij kun je vaak ook makkelijk ontdekken wat zij nu werkelijk van jouw bedrijf vinden. Met deze informatie kun je aan de slag.
5. Goedkope online marketing
Online marketing is een must in deze tijd, maar veel online marketing strategieën kosten geld. Investeren is niet erg, maar dan moet je er wel voldoende voor terug weten te krijgen. Helaas is dit lang niet altijd het geval. Zakelijk bloggen kost je niets meer dan tijd en levert je uiteindelijk veel op. Het is dus een goedkope en effectieve optie als het gaat om online marketing.
6. Social media is effectiever
Als je een zakelijk blog bijhoudt, dan wordt je activiteit op social media ook effectiever. Hoe dan? Simpel! Je deelt je blogs op social media en hier hebben mensen direct de kans om te reageren en om te delen. Door social media marketing te combineren met zakelijk bloggen behaal je een optimaal effect.
7. Aandacht voor SEO
Contentmarketing kan niet zonder SEO en SEO kan niet zonder contentmarketing. Zakelijke blogs zijn de ideale teksten om veel aandacht te besteden aan SEO op een makkelijke en doeltreffende manier.
8. Meer bezoekers
Bedrijven die zakelijk bloggen ontvangen na een jaar gemiddeld 55% meer bezoekers op de website dan ondernemingen die geen actief blog hebben. Dat is nogal een verschil! Zeker als je kiest voor content van hoogwaardige kwaliteit, met aandacht voor SEO én de lezers, kun je veel nieuwe bezoekers verwelkomen.
9. Meer leads
Zakelijk bloggen levert je niet alleen meer traffic op, maar ook meer leads. Onderzoek heeft aangetoond dat je niet eens dagelijks of wekelijks hoeft te bloggen om meer leads te genereren. B2B ondernemingen die één of twee keer per maand een blog publiceren genereren tot wel 70% meer leads!
10. Meer verkopen
Meer bezoekers en meer leads leiden tot meer verkopen. Logisch, toch? Veel consumenten geven aan dat zij wel eens iets hebben gekocht na het lezen van een blog over het betreffende product. Het gaat om maar liefst 61%. Van de bedrijven met een zakelijk blog merkt 57% dat er meer aankopen worden gedaan door de aanwezigheid van informatieve blogs.
11. Beter dan social media
Natuurlijk, social media is fantastisch voor bedrijven! Toch worden blogposts van bedrijven sneller geloofd dan social media posts. Waarom? Omdat we op social media relatief veel te maken hebben met fake news, met clickbait en andere onzin. Ook de zoekmachines zijn van mening dat zakelijke blogs invloedrijker zijn dat social media posts. Dit is duidelijk te zien in de resultaten.
Wij kunnen ons bijvoorbeeld voorstellen dat een accountantskantoor beter kan investeren in goede blogs dan in social media.
12. Twee jaar verkeer
Wist jij dat één blogpost zorgt voor extra verkeer naar je website voor de duur van zo’n twee jaar? Een blogpost blijft de waarde dan ook erg lang houden, waardoor je er ook erg lang je voordeel mee kunt doen. Na publicatie van zakelijke blogs zorgen deze blogs gemiddeld 700 dagen voor meer verkeer naar je website!
13. Evergreen content blijft
Zeker als je gaat voor het publiceren van evergreen content, ofwel blogs die relevant en interessant blijven, kun je steeds opnieuw delen via social media. Hierdoor verleng je de tijd dat de blogs extra verkeer naar je website leiden.