Waar moet een website aan voldoen? 9 kenmerken!

waar moet een website aan voldoen

Waar moet een website aan voldoen als je de juiste indruk wilt maken op je doelgroep én op de zoekmachines? Het is niet eenvoudig om je website zo in te richten dat je beide partijen aanspreekt. Gelukkig is het zeker niet onmogelijk. Je moet alleen even weten waar een website aan moet voldoen om voor jezelf een plan op te stellen. Vervolgens zit je website eigenlijk zo in elkaar.

9 kenmerken van een goede zakelijke website

Natuurlijk zijn er belangrijke verschillen tussen websites van bedrijven en bijvoorbeeld particuliere blogs. Websites die privé worden gebruikt hoeven in de meeste gevallen niet aan alle kenmerken te voldoen, vooral omdat de websites vaak worden bijgehouden voor het persoonlijk plezier. Waar moet een website aan voldoen wanneer deze zakelijk wordt ingezet? Hieronder vind je 9 kenmerken van een goede website die voor je bedrijf ‘werkt’.

1. Meerdere contactmogelijkheden

Er moeten meerdere contactmogelijkheden worden getoond op de website. De contactpagina moet zo compleet mogelijk zijn. Er zijn nog altijd websites waarop uitsluitend een mailadres of een telefoonnummer wordt weergegeven. Dit wordt gezien als onprofessioneel. Zorg voor minimaal een telefoonnummer en een mailadres of contactformulier. Daarnaast kun je ook denken aan linkjes naar social media accounts en de vermelding van een eventuele WhatsApp klantenservice. Dit wordt zeer gewaardeerd.

2. Goede beveiliging

HTTP websites worden steeds meer op de achtergrond geduwd. Dit betekent dat je de website echt moet beveiligen. Een SSL-certificaat hoeft niet veel te kosten. Wij betalen hiervoor € 19,- per jaar, bijvoorbeeld. Je kunt dan alle webpagina’s omzetten naar HTTPS en de HTTP webpagina’s laten verdwijnen.

Er zijn niet alleen steeds meer mensen die bewust letten op het gebruik van beveiligde websites, maar Google geeft deze websites ook steeds meer voorrang. Is jouw zakelijke nog niet beveiligd? Dan is het zeker aan te raden om dit op de korte termijn te doen.

Je wilt toch niet dat de website van een boekhouder in den Haag bijvoorbeeld gehackt wordt?

3. Slimme content op vaste pagina’s

Vaste pagina’s moeten gevuld zijn met slimme content. Waar moet een website aan voldoen als het gaat om de vaste pagina’s? Houd je aan de volgende 3 punten:

  • Houd het simpel
  • Gebruik keywords
  • Houd het kort

Eenvoudige regels om toe te passen. Het is belangrijk om de content op je vaste pagina’s beknopt te houden. Te veel content op vaste pagina’s schrikt af. Zet je vaste pagina’s ook niet vol met afbeeldingen of animaties. Het kan er voor jou leuk uitzien, maar bezoekers vinden dit al snel rommelig en onprofessioneel. Voor Google is het wel slim om per pagina minimaal 250 woorden te gebruiken. Het is daarom aan te raden om te kiezen voor teksten die tussen de 250 en 350 woorden lang zijn. Natuurlijk is het altijd verstandig om ook op je vaste pagina’s gebruik te maken van keywords.

4. Sterke content op de berichtenpagina

De berichtenpagina, ook wel je blogpagina, heeft juist veel content nodig. Waar moet een website aan voldoen als het gaat om de berichtenpagina? Houd je aan de volgende 5 belangrijkste punten:

  • Publiceer blogs van minimaal 500 woorden
  • Plaats minimaal 1 foto bij elke tekst
  • Neem 1 externe link en een aantal interne links in de tekst op
  • Maak goed gebruik van keywords (short tail én long tail)
  • Beperk alinea’s tot maximaal 150 woorden

Deze regels zijn ook vrij eenvoudig toe te passen. Het kan zijn dat je er in het begin wat moeite mee hebt, maar je zult zien dat het bloggen je steeds makkelijker af zal gaan als je het langer doet. Een berichtenpagina moet goed actief blijven. Het is aan te raden om er minimaal eens per week een nieuwe post op te plaatsen. Kun je dit echt niet volhouden?

5. Social buttons

Het toevoegen van social buttons is sterk aan te raden. Het is goed om de social buttons minimaal op je berichtenpagina te plaatsen, maar je kunt er ook zeker voor kiezen om deze op iedere webpagina te laten verschijnen. Het is de bedoeling dat bezoekers interessante content gemakkelijk kunnen delen.

Door social buttons op je website te plaatsen zorg je ervoor dat jouw content met een klik op de knop wordt gedeeld via Facebook, LinkedIn, WhatsApp of bijvoorbeeld via de mail.

6. Herkenbare look

Het design van je website is heel belangrijk. Start daarom voordat je begint met bouwen van een website met een design in Figma.Probeer flitsende animaties en felle kleuren te vermijden. Mensen met bepaalde aandoeningen, zoals epilepsie, kunnen hierdoor getriggerd worden. Het is natuurlijk belangrijk om je website vooral herkenbaar te maken. Waar moet een website aan voldoen als je wilt dat mensen je overal gaan herkennen? Juist, aan een sterke huisstijl!

Zorg er dus voor dat je een sterk logo hebt dat op meerdere webpagina’s of op alle webpagina’s voorkomt. Kies daarnaast voor een vaste kleur of een vaste kleurencombinatie. Vervolgens gebruik je deze huisstijl ook op social media voor je accounts om ervoor te zorgen dat mensen jouw bedrijf sneller gaan herkennen.

7. Responsive webdesign

Het is waarschijnlijk geen nieuws dat je ervoor moet zorgen dat je website ook goed werkt op mobiele toestellen. Als een bezoeker een tablet of smartphone gebruikt om jouw website te bezoeken, dan moet de ervaring op jouw website even goed zijn als via de desktop. Er zijn nog altijd veel websites zonder responsive webdesign.

Deze websites werken niet of niet goed wanneer zij door online bezoekers worden bezocht vanaf een mobiel toestel. Deze bezoekers raak je kwijt aan de concurrent. Het is dus zeker de moeite waard om je website ‘mobiel’ te maken.

8. Reviews / ervaringen

Niets is zo betrouwbaar als de ervaring van een ander. Steeds meer consumenten zoeken eerst naar beoordelingen van eerdere klanten voordat zij met een bedrijf in zee gaan. Daarnaast wegen reviews van anderen steeds zwaarder mee in het maken van een keuze voor een bepaald product of een dienst. Het is dus belangrijk om ervoor te zorgen dat mensen de mogelijkheid hebben om jouw bedrijf, jouw diensten en/of jouw producten te beoordelen.

9. Strategische keywords

SEO moet een belangrijke rol spelen. Als jij geen rekening houdt met SEO voor je website, zoals bijvoorbeeld door strategische keywords te gebruiken en aandacht te besteden aan linkbuilding, dan kun je een goede ranking in Google wel vergeten. Je hebt een goede online vindbaarheid nodig om succesvol te kunnen worden in deze tijd. Doe dus veel SEO onderzoek voor je zakelijke website en kies de keywords bewust. Je berichtenpagina is ideaal om goed te werken aan linkbuilding.