5 blog fouten die nog té vaak worden gemaakt

blog fouten

Blog fouten zijn bijna aan de orde van de dag. Zonde, want het kan je bedrijf veel kosten als een zakelijk blog niet helemaal oké is. Wij hebben dagelijks contact met bedrijven die een actief blog hebben. Sommige bedrijven nemen bij ons een blogabonnement af, andere bedrijven vragen ons om advies. De bedrijven die bij ons komen voor advies, zoals voor onze blog feedback service, halen vaak geen succes uit hun blog omdat zij één of meerdere blog fouten maken. Tijd om deze eens uit de weg te ruimen!

Hieronder vind je de betreffende blog fouten, zodat jij ze kunt voorkomen.

1. Het ontbreken van een ideeënlijst

Je hebt voor een zakelijk blog echt een lijstje ideeën nodig. Als je dit niet hebt – en je komt ineens zonder inspiratie te zitten – dan heb je al snel een publicatieprobleem. Je blog komt dan makkelijk te laat online te staan, gewoon omdat je even niks hebt. Wanneer er bij ons een blogabonnement wordt afgesloten door een bedrijf dan zoeken wij direct naar ideeën en deze zetten wij in een document. Zo kunnen wij altijd ergens op terugvallen als er eens een tekort aan inspiratie is.

2. SEO niet toepassen

Eén van de meest gemaakte blog fouten is wel het ontbreken van SEO. We lezen veel blogs waarin gewoonweg geen aandacht is besteed aan SEO. Het komt ook voor dat er juist wél aandacht aan SEO wordt besteed, maar op de verkeerde manier.

Hierbij wordt er vaak nog rekening gehouden met een keyword density en dit is niet goed. Zorg er dus voor dat je weet wat een SEO blog nodig heeft en probeer hier voldoende aandacht aan te besteden.

3. Traffic niet monitoren

Bedrijven vergeten vaak om traffic te monitoren. Dit is zonde, want je kunt hier juist veel informatie uithalen waar je goed gebruik van kunt maken. Je kunt bijvoorbeeld ontdekken wat wel en niet goed gelezen wordt en of dit aan het onderwerp of aan de tijd van publicatie ligt.

Je wilt toch weten hoeveel mensen op zoek zijn naar een boekhouder in Utrecht en jouw website bezoeken? Maak gebruik van de gratis Google Tools zoals Google Analytics en Google Search Console!

4. Te veel denkwerk

Zakelijk bloggen is niet zo zeer denken. Het is vooral doen. We zien veel blogs waar duidelijk te goed over nagedacht is. Hierdoor lijkt het zakelijk blog niet meer ‘echt’ te zijn. Dit zorgt voor een grotere afstand tussen jou en je lezer. Het is juist belangrijk om vanuit jezelf te schrijven, om het denkwerk los te laten en meer te doen vanuit jezelf. Hierdoor krijg je meer persoonlijkheid in je blogs.

5. Verkeerd of ontbrekend fotomateriaal

Een blog heeft fotomateriaal nodig. Het is niet nodig om een blog helemaal vol te zetten met foto’s of video’s, want dit kan enkel afleiden, maar het is wel goed om minimaal één foto bij een blog te plaatsen.

Eén van de meest gemaakt blog fouten is wel dat hiervoor een foto wordt gebruikt waar iemand anders de rechten over heeft. Gebruik altijd rechtenvrije foto’s. Zorg er ook voor dat de foto’s of video’s geen negatieve invloed hebben op de laadtijd van je website.