Linkbuilding is belangrijk, maar het is niet de bedoeling dat je gaat linkruilen tot je erbij neervalt. Zeker als je wilt zorgen voor een goede websiteoptimalisatie is het heel belangrijk om aandacht te besteden aan linkbuilding. Belangrijker is het nog om de juiste aandacht te besteden aan linkbuilding. In de praktijk gaat het heel vaak mis en dat heeft in de meeste gevallen toch te maken met een gebrek aan aandacht voor hoe het wel en niet moet. Wij geven je graag meer informatie over linkbuilding en over hoe je het (niet) moet doen.
Hoe moet linkbuilding wel?
Steeds meer mensen ontdekken de kracht van linkbuilding op het gebied van websiteoptimalisatie, maar hoe moet linkbuilding nu eigenlijk? Linkbuilding hoort te beginnen met het zoeken naar mogelijkheden die aansluiten bij je eigen website. Een verwijzing hoort perfect aan te sluiten op de webcontent die jij hebt. Iemand die zich op een website over de vissport bevindt wil niet naar jouw website worden verwezen wanneer jij babykleding verkoopt. Dus, zoek naar websites met content die in verband kan worden gebracht met jouw eigen content. Het is het meest effectief om te zoeken naar websites die jij kunt aanvullen. Verkoop jij bijvoorbeeld gepersonaliseerde zwembaden? Dan kun je zoeken naar een zwembad webshop.
Kies de websites wel zorgvuldig. Laten we even bij het voorbeeld van de fietsverkopers blijven. Een fietsverkoper kan uitstekend verwijzen naar jouw gepersonaliseerde fietsbellen, maar dit betekent niet dat je dat ook echt moet willen. Stel je eens voor dat de betreffende website heel slecht staat aangeschreven. De fietsverkoper biedt bijvoorbeeld een slechte service, komt afspraken niet na, levert onderdelen niet of is weinig klantvriendelijk. Wil jij dan wel echt door middel van linkbuilding in verband worden gebracht met deze website? Controleer dus altijd of een website wel betrouwbaar is en gewaardeerd wordt. Lees eerst eens wat reviews.
Blijf altijd checken als het gaat om linkbuilding. Linkbuilding is effectief, maar dan moet de structuur wel goed blijven. Dode links kunnen je schaden, dus houdt hier rekening mee. Blijf daarnaast ook altijd controleren of de websites die naar jou verwijzen hetzelfde blijven. Veranderen ze? Controleer dan in hoeverre de verwijzing nog wel relevant is.
Hoe moet linkbuilding niet?
Zoals we al hebben aangegeven is linkruilen tot je erbij neervalt geen goed idee. Google houdt sowieso niet van linkruilen. Laten we eerlijk zijn. Als je veel aan linkruilen doet, dan gaat dit al snel ‘lijken’ op doorgestoken kaart, nietwaar?
Ook links inkopen is heel onverstandig. Er zijn zelfs professionele bedrijven met services op het gebied van linkbuilding die je garanderen dat je honderden verwijzingen krijgt. Niet doen! Ten eerste is het risico groot dat een aanzienlijk deel van deze verwijzingen komt te staan op websites waar je niets mee te maken wilt hebben en die niet relevant zijn. Ten tweede worden betaalde links door zoekmachines herkend. Dit zorgt ervoor dat de ingekochte links niet bijdragen aan de websiteoptimalisatie en juist eerder schaden.
Hoe kan Multimeisje je helpen?
Multimeisje kan je helpen met effectieve linkbuilding. Nee, wij doen niet aan linkruilen en wij verkopen ook geen links. Als jij dus op zoek bent naar mogelijkheden tot linkruilen of linkinkoop, dan ben je bij ons aan het verkeerde adres. Wij kunnen je wel helpen op andere manieren. Hierbij kunnen wij onderscheid maken tussen externe links en interne links.
Externe links
Zoek jij websites die naar jouw website verwijzen? Er is een mogelijkheid om een verwijzing naar jouw website gepubliceerd te krijgen op de website van Multimeisje. Dit kost je niets, maar er zijn wel voorwaarden aan verbonden. Je website moet écht goed zijn namelijk.
Wij promoten uitsluitend websites waar wij de waarde van zien. Dit betekent dat wij je website eerst controleren op bijvoorbeeld betrouwbaarheid, navigatie en uitstraling.
Interne links
Een ideale manier om actief en effectief aan de slag te gaan met interne links is het publiceren van blogs. Blogs worden op je eigen website geplaatst en bevatten verwijzingen naar andere webpagina’s van jouw eigen website.
Je kunt één dag per week een blog publiceren, maar je kunt er ook elke dag eentje plaatsen. Wij kunnen de blogs voor je schrijven, waarbij wij steeds zorgen voor voldoende mogelijkheden voor het plaatsen van interne links in de blogartikelen.