De laatste tijd kiezen steeds meer bedrijven voor een zogenaamde WhatsApp klantenservice, ook wel WhatsApp Webcare. Op zich geen vreemde keuze, want wereldwijd zijn er meer dan een miljard gebruikers van WhatsApp en zo ongeveer 10 miljoen daarvan bevinden zich in Nederland. Voor een klantenservice kan WhatsApp gemakkelijk worden gedownload voor de computer op kantoor.
Inhoudsopgave
Jonge mensen kiezen voor de WhatsApp klantenservice
Zeker bedrijven die zich richten op de jongere generatie, tussen de 18 en de 35 jaar, merken dat de WhatsApp klantenservice voordelen oplevert. Het is dan ook zo dat bijna driekwart van deze mensen dagelijks gebruik maakt van WhatsApp. Bedrijven kunnen er zeker hun voordeel mee doen, maar een WhatsApp klantenservice brengt ook wel wat nadeeltjes met zich mee die het overdenken waard zijn.
Voordelen van een WhatsApp klantenservice
Een WhatsApp klantenservice biedt zeker voordelen op meerdere vlakken. De 5 belangrijkste voordelen zijn:
- WhatsApp is snel te gebruiken, waardoor meer klanten te woord kunnen worden gestaan.
- Het gebruik van WhatsApp als klantenservice maakt de klantenservice voor velen laagdrempeliger.
- Er ontstaat altijd een 1-op-1 gesprek binnen een real time contactmoment.
- Veel mensen ervaren een WhatsApp klantenservice als persoonlijk en waarderen het bedrijf hierom beter.
- De klant krijgt een notificatie wanneer deze een reactie heeft ontvangen en hoeft dus niet steeds te checken of een vraag beantwoord is.
Lees ook meer over mobiel betalen op deze website.
Nadelen van een WhatsApp klantenservice
Waar voordelen aanwezig zijn, zijn over het algemeen ook wel wat nadelen te vinden. Dit zijn de 5 belangrijkste nadelen van de WhatsApp klantenservice:
- De data van WhatsApp wordt in Amerika opgeslagen, waardoor de betrouwbaarheid lager ligt.
- WhatsApp heeft geen duidelijke privacywetgeving.
- Omdat mensen gewend zijn dat er via WhatsApp snel gereageerd wordt moet een bedrijf hier ook voor zorgen. Bij drukte levert dit in de praktijk veel stress op.
- Het delen van gevoelige en persoonlijke informatie via WhatsApp wordt (nog) afgeraden.
- Het stellen van grenzen blijkt in de praktijk lastiger voor een WhatsApp klantenservice.
De meest gemaakte fout met zakelijk WhatsApp
WhatsApp kan goed worden ingezet door bedrijven, maar het kan ook zeker tegen je werken wanneer je het op de verkeerde manier gaat inzetten. Zo zijn er bedrijven die WhatsApp (ook) gebruiken als marketingtool en hier gaat het vaak mis. Deze bedrijven versturen uit het niets promoties naar klanten waar zij een mobiel nummer van hebben of naar klanten die eerder contact op hebben genomen met de WhatsApp klantenservice.
Dit is de meest gemaakte fout met zakelijk WhatsApp. Ruim 88 procent van de ontvangers waardeert dit niet. Dit zorgt er snel voor dat klanten het bedrijf gaan blokkeren en ook geen gebruik meer willen maken van de services van het betreffende bedrijf.