Meer verkopen door visuals? 7 slimme tips!

meer verkopen

Meer verkopen realiseren door slim gebruik te maken van visuals. Het is duidelijk dat visuele content steeds belangrijker wordt. Bedrijven die gebruik maken van video’s, branded afbeeldingen en bijvoorbeeld infographics zien de omzet groeien. Tijd dus om ook eens wat aandacht te gaan besteden aan unieke visuals op internet!

Direct meer verkopen met slimme visuals

Niet alleen is het gebruik maken van visuals aan te raden als je meer wilt verkopen. Het is ook zaak om je visuals op een slimme manier vorm te geven. Wij hebben wat statistieken bij elkaar gesprokkeld die je goed kunt gebruiken als jij je omzet wilt laten groeien met de inzet van visuele content op je website en social media. Hieronder vind je 7 tips om meer verkopen te realiseren met visuals.

1. Deel sterke reviews

Er zijn nog maar weinig mensen die een online aankoop doen zonder eerst ervaringen van anderen te lezen. Reviews zijn belangrijk! Maar liefst 88% van alle consumenten die online aankopen doen gebruikt reviews om de kwaliteit van een bedrijf te bepalen. Je kunt dus meer verkopen door goede reviews te verzamelen. Zorg ervoor dat deze reviews te vinden zijn op de website van een bekende partij. Kies bijvoorbeeld voor één van de beste beoordelingssites die we eerder met je hebben besproken.

2. Publiceer regelmatig infographics

Infographics zijn helemaal ‘de bom’ tegenwoordig. Ze bieden veel informatie en worden makkelijker verwerkt door de consument. Informatie uit een infographic wordt beter onthouden dan informatie uit tekst. Bedrijven die met regelmaat een goede infographic publiceren zien de omzet stijgen met gemiddeld 12%. Om meer verkopen te realiseren is het dus zeker aan te raden om eens wat aandacht te besteden aan de manier waarop jouw informatie wordt gepresenteerd. Nu is het maken van een infographic niet heel eenvoudig. Eerder gaven wij je een overzicht van infographic tools die je goed kunt gebruiken.

3. Productfilmpjes op YouTube plaatsen

Je kunt meer verkopen door helder te maken wat je te bieden hebt. Dit klinkt heel logisch, maar toch zijn er nog veel bedrijven die wat onduidelijk zijn over de producten. Er zijn webwinkels die uitsluitend tekst gebruiken of hooguit een kleine afbeelding bij de productomschrijving publiceren. Voor jou als ondernemer is het natuurlijk duidelijk hoe een product werkt of wat je ermee kunt. Dit betekent niet dat het voor de consument ook goed duidelijk is.

Met een productfilmpje op YouTube kun je meer verkopen realiseren, zeker als je dit filmpje ook op je website plaatst en deelt via social media. Heb je niet eerder een video gemaakt? Lees dan eerst onze tips voor YouTube video’s om goed van start te kunnen gaan. Van alle online consumenten is 64% eerder geneigd een product te kopen na het zien van een productvideo.

4. Maak het begrijpelijk(er) voor de consument

Wie meer verkopen wil realiseren moet ervoor zorgen dat heel helder is wat er precies wordt verkocht. Het gebeurt nog erg vaak dat consumenten iets kopen en teleurgesteld worden omdat het product niet doet wat zij ervan hadden verwacht. Dit kan aan het product liggen, maar het kan ook liggen aan de manier waarop het product werd gepresenteerd.

Dit heeft er dan geregeld mee te maken dat de ondernemer van mening is dat het goed wordt uitgelegd, maar dat dit voor de consument helemaal niet het geval is. Dit komt vaak voor bij nieuwe producten op de markt. Tekst kan nu eenmaal niet altijd het hele plaatje omschrijven. Het is zo dat ongeveer 40% van de consumenten beter reageert op visuele content, gewoon omdat het begrijpelijk(er) is.

5. Meer verkopen met branded afbeeldingen

Het is aan te raden om afbeeldingen te gebruiken die gedetailleerd en branded zijn. Het is zo dat branded content een heel natuurlijke en onschuldige vorm van content is die wel veel aandacht weet te trekken. Je kunt uiteraard gebruik maken van rechtenvrije foto’s.

Toch is het wel aan te raden om zo af en toe eens een branded afbeelding in te zetten die volledig uniek is. Bedrijven die gebruik maken van gedetailleerde en branded afbeeldingen krijgen gemiddeld 67% meer aandacht en realiseren hierdoor aanzienlijk meer verkopen. De branded afbeeldingen kunnen gedeeld worden via social media voor een optimaal bereik.

6. Vergeet de call to action niet!

Het publiceren van visuele content op je zakelijke website is uitstekend. Het delen ervan op social media is nog beter. Maar wat heb je hieraan als consumenten ernaar kijken en vervolgens geen actie ondernemen? Een toename in je verkopen kun je dan ook wel vergeten. Wil je meer verkopen door visuele content te publiceren en te delen?

Zorg er dan voor dat je een sterke call to action toevoegt. Geloof het of niet, maar gemiddeld 70% van de bedrijven die visuele content inzetten vergeten de call to action! Weet je niet goed hoe je een sterke call to action maakt?

7. Zorg voor een actief blog

Een actief blog zorgt gegarandeerd voor meer verkopen, maar je moet er wel rekening mee houden dat dit niet binnen een week zal gebeuren. Eén blogpost blijft gemiddeld 2 jaar lang voor je werken, maar je begint de eerste resultaten pas te zien als je er minimaal 100 op je zakelijke website hebt staan.

Een zakelijk blog over bijvoorbeeld hielspoor tips wordt waardevoller wanneer deze ook is voorzien van visuele content. Daarnaast is het zo dat maar liefst 93% van de consumenten aangeeft dat een afbeelding dé nummer 1 beslissende factor is voor het doen van een aankoop.